Happy Deepavali

hai

happy Deepavali kepada semua kaum india di  Malaysia

terutamanya kepada sahabat2  india saya ^_^

417112_10151171549148171_978033543_n

 

moh kita kita ambik tahu siket pasal Deepavali ni kan ..

baru lah betul 1Malaysia namanya..hehe

Deepavali ni atau boleh jugak panggil Diwali ni adalah pesta cahaya…

orang Hindu jer yang sambut deepavali ni

tapi kalau kat Malaysia, semua pon sambut

yang bestnya semua orang dapat cuti setiap kali  perayaan ni..hehhe

Selain tu cahaya bagi kaum hindu ni membawa maksud harapan, kemenangan dan kebahagian .

Pagi2 Deepavali ni diaorang akan mandi minyak

tujuan dia adalah untuk menghapuskan dosa.

kemudian akan ke kuil untuk sembahyang.

Sama macam perayaan kita jugak, budak2 akan dapat duit raya !!! hehehe

nampak tak DUIT tu salah satu faktor kepada  kegembiraan??

Sempena hari deepavali ni

 ada baiknya kita semaikan semangat 1 malaysia dgn belajar bahasa tamil..

Kpd peminat tegar ☺ kelas b.tamil pun dibuka:

onne-1
rende-2
monre-3
nalle-4
anje-5
arre-6
yelle-7
yetthe-8
ompathe-9
Patthe-10
makan-sappathe
minum-kudingge
pergi-po
rumah-viddu
ayam-koli
kaki-kal
susu-paal
waktu-mani
tulis-ellethu
baca-padi
duit-valli
cakap-soll,pese.
sekarang-ippo
diam-sattham
bahaya-apayam
cikgu-asriyar,sir
nanas-nannasi
emak-amma
bpk-appa
adik perempuan-thanggachi
adik lelaki-thambi
saya-yen,naan
kemana-yengge
ramai,banyak-rombe
cantik-allagana
bunga-pu
sekolah-pallikudem etc.

hehe…

cuba korang  bina ayat dalam bahasa tamil…hehe